Powrót do bloga

Zmiany dotyczące osoby kontaktowej dla estońskich firm

author
Finevolution
19.04.2023

Osoba kontaktowa to swego rodzaju identyfikator dla wszystkich organów ustawodawczych Estonii, potwierdzający, że firma rzeczywiście prowadzi działalność – nie tylko w sprawozdaniach finansowych, ale także poprzez posiadanie prawnego przedstawiciela, z którym można się kontaktować w sprawach formalnych.

Posiadanie adresu prawnego i przedstawiciela to kluczowy element zapewniający przejrzystość działalności firmy w Estonii.

Wskazałem osobę kontaktową podczas rejestracji – co dalej?

Jeśli osoba kontaktowa została wyznaczona przed 1 lutego 2023 roku, konieczne jest złożenie wniosku o przedłużenie okresu jej uprawnień za pośrednictwem elektronicznego rejestru przedsiębiorstw najpóźniej do 30 kwietnia 2023 roku. Można to zrobić online poprzez portal e-Residency, pod warunkiem posiadania estońskiego identyfikatora elektronicznego.

Jeśli jednak żaden z członków zarządu nie ma możliwości skorzystania z estońskiego dokumentu tożsamości, w tym karty e-rezydenta, mobilnego ID lub smart ID do podpisania elektronicznego wniosku, jego złożenie będzie możliwe wyłącznie za pośrednictwem pełnomocnictwa notarialnego lub osobistej wizyty.

Kluczowe informacje dotyczące wniosku o osobę kontaktową

  • W przypadku dodania lub zmiany jedynie okresu uprawnień osoby kontaktowej, opłata skarbowa nie jest wymagana.
  • Jeśli natomiast dodawana jest nowa osoba kontaktowa (lub zmieniane są inne dane), opłata skarbowa musi zostać uiszczona.
  • Nawet jeśli osoba kontaktowa została już wyznaczona, ale jej uprawnienia nie zostaną przedłużone do 30 kwietnia 2023 roku, zostanie ona automatycznie usunięta z rejestru podmiotów prawnych.

Co się stanie, jeśli nie złożę wniosku o osobę kontaktową?

Dla firm, których adres znajduje się w Estonii, wyznaczenie osoby kontaktowej nie jest obowiązkowe. Jeśli usługa adresu prawnego została opłacona, ale wniosek o przedłużenie osoby kontaktowej nie został złożony – nie wpłynie to na działalność firmy.
Jeśli jednak adres prawny firmy znajduje się w innej jurysdykcji, rejestrator może wszcząć procedurę nałożenia kary lub wykreślenia podmiotu z rejestru w przypadku braku osoby kontaktowej.


W celu uzyskania konsultacji w sprawie przedłużenia uprawnień osoby kontaktowej prosimy o przesłanie zapytania poprzez formularz poniżej lub kontakt poprzez WhatsApp, Viber czy Telegram. Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 19:00.